Jag älskar fredagsmys, fikabruncher och efterrätter. Men det behöver inte betyda att socker måste finnas med i den ekvationen, tvärtom! Jag försöker istället vara påhittig och prova fram godsaker som faktiskt ger kroppen bra energi istället för att ge ett sugarhigh och droppande blodsocker, samtidigt som det självklart måste vara gott! Sedan jag fick Jonathan har jag blivit ännu mer kreativ i köket då vi tänker sträva efter att ge honom en kost utan vitt socker i den mån det går. Och detta testande har lett till en hel del spännande godbitar. För självklart ska de små också ha något smarrigt att tugga på till efterrätt eller fika ibland. Här kommer ett riktigt nyttorecept som J och Felix slukade snabbt när vi mammor åt brunch häromdagen.

Avokadon är en riktig guldgruva på näringsämnen. Förutom det bra enkelomättade fettet som är särskilt viktigt för bebisar och barn så innehåller den över 14 mineraler, protein, 17 essentiella aminosyror, fibrer, omega3, viamin B, C, E och K. Och mycket mer. Kokosolja innehåller till hälften laurinsyra som hjälper kroppen att skydda sig mot virus och bakterieangrepp. Dessutom innehåller den kaprylsyra som finns naturligt i modersmjölk, gynnar tillväxt av goda bakterier och stärker immunförsvaret. Aprikoser gör bollarna söta och innehåller en hög dos järn. Med andra ord: De är små och goda nyttobomber för de små, perfekt till fikat eller mellanmålet.

Avokadobollar

1/2 Avokado
2-3 Eko torkade aprikoser
1-2 tsk kokosolja (helst kallpressad)
Riven kokos att rulla i 

Lägg avokado, aprikoser och kokosolja i en skål och stavmixa till en jämn smet. Den blir ganska kladdig och lös (men stelnar i kylskåpet efter rullning). Rulla till små, små bollar i riven kokos och ställ in i kylskåpet.