Har försökt proppa kroppen med grönsaker denna vecka för att hålla oss friska inför resan. Nu i detta vabuari känns det som om förkylning, influensa och magsjuka lurar överallt… I början av veckan hittade jag ett recept på en gudomligt god soppa med goda grönsaker. Den har också fått bli min lunch de sista dagarna, såå god (mättande och snabb = perfekt kombo för småbarnsmorsan!).
Idag så kände jag mig sugen på att baka till något gott bröd  till den -för visst är soppa himla gott med bröd till?! Hittade ett glutenfritt recept på Nillas Kitchen som jag gjorde om lite då allt inte fanns hemma. Och voilà, en underbar sats med scones som inte bara smakade gott utan tillför kroppen fina fetter, fibrer, vitaminer och mineraler! Perfekt till frukost/brunch/kvällmat/mellis och kommer bli ett bra alternativ här hemma istället för mackor med tomma kolhydrater utan vidare näringsinnehåll. Nedanför hittar ni receptet efter de mått/utbytta ingredienser jag gick efter. Glutenfritt och mjölkfritt (om man vill)! Servera gärna med smör, ost eller varför inte chiasylt? Mättar och tillför kroppen bra mycket mer än vetescones. MUMS!
Glutenfria havrescones
2-4 portioner
– 2,5 dl havregryn (glutenfria om du vill ha helt gf)
– 2 dl havremjöl (mixa havregryn med handmixer)
 – ca 2,5 dl nöt/annat mjöl (jag hade 1 dl bovetemjöl + 1,5 dl mandelmjöl – för nötfritt välj enbart bovetemjöl)
– ev. 2 tsk kokossocker (kan uteslutas)
– 1 tsk salt
-2 tsk bakpulver
– 1,5 tsk fiberhusk
– 75 g smör eller kokosolja i fast form
– 3,5 dl vegetabilisk mjölk (jag hade bara cashewmjölk hemma, men annars mandel/havre)

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 250°C.
  2. Blanda alla torra ingredienser väl för sig i en bunke.
  3. Tillsätt smör eller kokosolja och finfördela det snabbt i mjölblandningen med fingrarna. Om du använder kokosolja var försiktig med dina varma händer så att oljan inte smälter för mycket, det kan vara bättre att köra ingredienserna i matberedare.
  4. Tillsätt havremjölken och rör snabbt ihop degen med en slev.
  5. Låt degen svälla i ca 10 minuter.
  6. Forma två runda bröd och placera på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Skåra varje bröd i 4 delar med en kniv och nagga ytan med en gaffel.
  8. Grädda i ca 20-25 min mitt i ugnen.