Att använda nötmjölk istället för vanlig komjölk blir allt mer populärt, inte konstigt med tanke på hur nyttigt det faktiskt är. Här hemma använder vi nötmjölk i smoothies, chiapuddingar, Jonathans gröt, matlagning, bakning med mera. Jag älskar cashewnötsmjölk, vilket innehåller en stor dos folsyra, järn och magnesium. Det är kanon att det kommer fler färdiga alternativ i matbutiken, men tyvärr innehåller de flesta en lång lista på ämnen som inte främjar hälsan, för att kunna ha lång hållbarhet. Som tur är kan jag berätta att det är hur enkelt som helst att göra sin egen nötmjölk. Det är smidigt, går snabbt och smakar underbart gott! Dessutom vet du precis vad som är i den och kan göra den ekologisk i olika smaker utan tillsatser. Detta recept är mitt favorit, det gör en lagom tjock mjölk och vill man göra den tunnare så är det bara att tillsätta mer vatten. Den smakar lätt vanilj och lite kanel, vill man söta den så är det bara att tillsätta en skvätt agave eller honung. Hållbarhet ca 5 dagar utan problem!

CASHEWNÖTSMJÖLK
200 g (ca 4 dl, minska gärna till 100g =2 dl om du önskar tunnare konsistens) naturella cashewnötter
1 l vatten
2 krm havssalt (uteslut för barn under 1 år)
1 tsk Vaniljpulver
0,5 krm kanel
Blötlägg cashewnötterna i vatten över natten. Dagen efter: krama ut vattnet och mixa cashewnötterna med 1 l vatten (öka mängd om du vill ha tunnare) och salt. Häll över en saftduk/nötmjölksduk. Blanda/Stavmixa mjölken med vaniljpulver och kanel. Klart! Spara gärna nötresterna och gör Rawballs på. ♡