De senaste åren har jag byggt upp en hälsosam livsstil och sund syn på mat och träning. Det har krävt tålamod, tid och ibland en hel del disciplin innan det där främmande nyttiga faktiskt blir till en del av min vardag. Men för mig är det inte bara mat och träning som avgör om man har en bra hälsa eller ej. Jag tror på hälsa som helhet, holistisk hälsa, att man ska sträva efter en balans mellan alla de källor som ger dig ett energiutbyte skulle man kunna säga. Mat är energi, träning är energi, men du kan också hitta och förlora energi i relationer, aktiviteter, jobb och så vidare. Där kan vi ofta lite dåliga med att se över just vår aktuella livssituation och reflektera över hur den påverkar oss. Har vi relationer vi mår bra utav eller befinner vi oss nära energitjuvar? Känns vårt jobb inspirerande och stimulerande -eller ett ont måste och ger en klump i magen? Fyller vi vår fritid med saker som är meningsfulla med oss eller åker vi bara med? Ser vi till att återhämta oss och vila eller kör vi bara på utefter våra egna och andras krav och förväntningar? Ibland är det bra att göra en helhetscheck för att se vart vår energi tar vägen, hur vi vinner den och hur vi förlorar den. Sedan göra upp en plan för hur vi långsiktigt kan förbättra vår situation för att öka välmåendet. Jag kallar det perioder av hälsoboostar: En viss period då man lägger sitt fokus på att boosta kroppen lite extra med bra näring, träning och vila. En slags cleanse och påfyllnad men också en tid då man reflekterar över hur ens livsstil ser ut just nu och hur man mår av det.

För även om jag har blivit duktig på att äta bra mat så kämpar jag fortfarande med att hitta en hälsosam balans till stress och vila. Inom mig bor en otröttlig energisk själ fylld med kreativitet och vilja, så till den grad att kroppen inte alla gånger hänger med i svängarna. 24 timmar om dygnet räcker knappt för min rastlösa själ och då blir det lätt hänt att jag prioriterar bort sömnen, som är så oerhört viktig. Tacka vet jag yoga som drar ner mig på jorden. Men ni vet hur det är, man börjar tappa efter med viktiga hälsorutiner och så snurrar vardagshjulet på utan att man tar sig tid att reflektera över vart man bör lägga om sin energi. Och då kommer min hälsoboost in!

Nu har jag startat en tre veckors hälsoboost där jag ska undersöka ”hur bra kan jag må?”. Det innebär 21 dagar av ren och näringsrik kost -som vanligt utan gluten/socker/alkohol- men även fri från mejeriprodukter och rött kött. Mycket grönsaker, bra protein och fett. Gröna juicer. Varje morgon försöker jag dessutom kliva upp klockan 05:30 för att ge mig själv egentid att meditera minst 10 minuter och yoga 20 minuter. Förut var jag en allt-eller-inget-människa, nu vet jag att varje minut räknas. Därefter blir första intaget ett stor glas hett vatten med citron och ingefära som får kicka igång mina inre system. Två liter vatten varje dag och olika härliga utrensningsmetoder från Ayurveda (indisk hälsolära). Min hälsoboost innefattar också en mobildetox med mindre användande, inte läsa jobbmailen på kvällen och ha mobilen undanstoppad när jag är med familjen samt skärmfritt efter klockan 21:00. Sist men bland det viktigaste: ligga i säng innan kl 22:00 för att få ordentligt med sömn!

Mitt mål är att försöka må så bra som möjligt genom att fokusera mer på att komma in i mina hälsorutiner, städa ur kroppen, prioritera sömn och mindre mobilanvändande. Och självklart ska jag hålla er uppdaterade, posta recept och så småningom även matsedel för de tre veckorna som en smart mall att använda sig av när man vill kickstarta sina förbättrade livsstilsrutiner.

Nu kör vi!