God morgon, efter snart tre dagar av nervarvning har jag äntligen lyckats dra mig upp innan klockan 6 för att meditera och yoga. Ser fram emot att komma in i mina morgonrutiner igen efter en väldigt intensiv och roligt slitsam period, men ingen stress – jag satsar på att vara glad för varje minut som blir av på mattan istället för att må dåligt över för högt satta mål. Idag har jag till och med hunnit med savasana, koka upp en kopp ingefärsvatten och nu sitta och filosofera en stund i soffan enbart med sällskap av ett ljuvligt doftljus, innan min mammadag börjar, kors i taket.

Jag har kommit till en stor insikt den senaste tiden: Julen som alltid tidigare har inneburit stress över mat och hur man ska förhålla sig till sina hälsomål vs unna sig all onyttig mat känns numera inte alls av. Jag som annars alltid annars har släppt mina hälsomål och gått all in på sockerfyllda lussekatter, pepparkakor och för att inte tala om choklad i alla dess slag… Och förstå mig rätt, man ska äta det man känner för att äta och det enda rätta är att hitta sin egen individuella balans – inte rätta sig efter någon annans åsikt om vad som är hälsosamt eller ej. Men för mig har det alltid funnits en önskan om att slippa det där rivande sötsuget eller brottas med tankarna om att man ”går miste” om något för att man står över alla sötsaker. Det har lett mig till en stor mental kamp – och det i sig tror jag är ohälsosamt.

Men i år är allt förändrat, som så mycket annat för mig med mat och mina hälsovärderingar, inte en enda gång har jag funderat på mat ur ett negativt perspektiv eller känt att jag missar något. Istället känns det så självklart att välja att baka något juligt av nyttiga råvaror. Mitt sockersug är noll, men min aptit är större än någonsin. På ett bra sätt. Det känns naturligt att välja hälsosam mat och speciellt hälsosamt godis, som tidigare varit min svaghet under livet. Jag tror liksom att jag har knäckt den hälsosamma koden. Det innebär inte att jag äter nyttigt 100% av tiden (jag älskar glutenfri hämtpizza och skulle säkert kunna äta det en gång i veckan utan att tröttna), men jag har en sund balans mellan min vision av en hälsosam livsstil och vad som känns naturligt att äta. Mina perspektiv på att ”unna sig” har utvecklats och jag känner aldrig att jag missar eller avhåller mig från något som jag vill ha, jag vill liksom inte ha skräpmat längre (ja förutom pizzan då ibland, den älskar jag haha). Och av denna balans så märker jag själv hur jag sparar så oerhört mycket energi och hur jag mår så mycket bättre, det för mig är hälsosamt.

Jag tror många slåss med mentala motstånd för att lyckas leva hälsosamt, alla på olika sätt. Vissa mår bra av att släppa loss på julen och låta de hälsosamma vanorna vänta till i januari då det istället är hårdkörning. Men jag ser också att många bär på en ångest kring den här perioden. Måste man köra allt eller inget om det känns svårt? Kan man inte försöka släppa prestationen i mat åt båda hållen? Ät det du är sugen på, men försök också lyssna in kroppen istället för ditt mentala socker- och traditionssug som kräver att få mättas med omåttliga mängder sötsaker. Våga prova nyttiga alternativ, baka en lussebulle utan vitt socker och gluten exempelvis. Eller gör kola med kokossocker och choklad med kokosolja och kakao. I många recept får du faktiskt med sötman samtidigt som du på köpet får i dig härliga nyttoämnen och bra fett som mättar och därmed gör det naturligt att känna sig nöjd med färre i antal än att äta obegränsat. Avveckla ”allt eller inget”-tänket” – varje promenad eller minut du tränar räknas faktiskt. Och om gymmet känns långt borta – ta en långpromenad med din familj eller när du möter upp vänner som är hemma över jul. Att ta promenader är ett fantastiskt sätt att umgås och hinna prata!

Att knäcka den hälsosamma koden tror jag handlar om att du först och främst kommer till insikt med varför du vill skapa en hälsosam livsstil ur ett långsiktigt perspektiv. Att äta bra för att gå ner 10 kilo motiverar inte hjärnan tillräckligt för det är praktiskt sett ett kortsiktig lösning på ett annat problem. Att gå ner i vikt kan mycket väl vara en genuin motivation, men se steget längre – varför vill du gå ner i vikt? Är svaret i stil med” för att komma i bröllopsklänningen” så kommer motivationen bara vara sporadisk och inte hjälpa dig hela vägen. Om du istället börja nysta upp till varför du vill se ut på ett viss sätt och för din skull. Inte ”för att se bra ut inför x”, det blir också temporärt. Om du istället tar det steget längre till ”jag vill äta nyttigt för att gå ner i vikt så att jag kan må bättre, bli friskare, gladare och starkare” – då tror jag att du är nära en djupare kraft av motivation. Visualisera sedan dig själv i det stadiet och ta med dig den motivationen i bakhuvudet i vardagen. Fundera sedan på hur du tror att din kropp skulle kunna uppnå det långsiktigt: på vilken träning du skulle tycka vara roligast (inte mest effektiv utan roligast) och vilken mat du skulle bäst (inte som dina smaklökar tycker är godast) av att äta? Samla ihop dina svar och börja väva in dem i ditt liv och din vardag. Börja inte ta bort en massa saker som du älskar att äta, börja lägga till sådant som du vet att din kropp mår bra av istället.

Varför inte börja nu till jul istället för i samband med nyårslöftena? Ett steg i taget, tålamod och fokus på att hitta din balans. Kanske är det ett stort steg för dig att byta ut den vanliga pepparkakan mot en utan socker och gluten? Eller byta ischokladen mot raw chokladfudge? Börja där du är,  ta ett steg i taget, ha tålamod, gläds över varje framsteg och glöm inte att tycka om dig själv för den du är och ser ut idag – även om du jobbar för en förändring.