Jag ska erkänna en sak. Vår familj tokälskar hamburgare. Framförallt min sambo, och min förkärlek är inte långt ifrån. Numera köper vi aldrig nötkött, men fortsätter ändå att göra biffar av kycklingfärs och halloumi. För visst går det alldeles utmärkt att få till en riktigt god burgare fyllda med nyttigheter. Och det går att variera i det nästintill oändliga. Här har jag samlat mina favoritrecept på hamburgarebröd (LCHF/Paleo), guacemole, ketchup och how-to-do din egen halloumiburgare (såå enkelt!).

Ketchup är enkelt och gott att göra själv och samtidigt slippa vitt socker och tillsatser. Klicka här för recept!

Hamburgarebrödet gör jag av mitt fantastiska zucchinibröd (och när jag inte har zucchini så ersätter jag det med morot i samma mängd). Det är utan gluten, mejerier och socker. LCHF + PALEO + Candidavänligt och såå gott! Klicka här för recept!

Halloumihamburgare är ett fantastiskt alternativ om man vill äta vegetariskt (passar även LCHF) eller bara variera sig. Plus att det är superenkelt och grymt gott! Köp en halloumiost, dela dem på mitten så att du får en så lång skiva som möjligt och stek/grilla dem tills båda sidor fått färg. Ät dem med bröd eller salladsblad fyllt med goda tillbehör.

Guacemole är ett underbart tillbehör och speciellt om du vill äta clean och skippa dressing. LCHF, Paleo och vegetariskt. Mitt favoritrecept: Mosa 2 mogna avokados i en skål, pressa i 1-2 vitlöksklyftor (smaka av beroende på hur stark du vill ha den), hacka en halv tomat i mindre bitar och en halv rödlök, en skvätt citronsaft och salt/peppar. Rör runt, eller mixa till en slät smet med stavmixern.

Mina favorittillbehör på hamburgaren är ost (gärna mozzarella eller gouda), guacemole, sallad, rödlök, gurka, tomat och/eller ketchup. När jag är sugen på bröd gör jag mitt zucchinibröd men jag älskar även att istället omsluta den med stora salladsblad. Mmmm, så gott!