Organic By Mommy

Naturlig mat för alla, hälsa & feel good

DETTA HITTAR DU ALLTID I MITT KÖK – DEL 1: SKAFFERIET

Att aktivt börja bygga en hälsosammare livsstil och kosthållning är för de flesta en utmaning och att börja förbättra sin invanda kost kan ofta kräva en hel del inspiration och lite grundkunskap. För vad använder man egentligen istället för vetemjöl och vitt socker om man vill baka bröd eller fika? Vilka ingredienser bör man alltid ha hemma? För att inspirera er att på ett enkelt sätt börja bygga ett hälsosammare kök kommer jag att varje onsdag under tre veckors tid dela med mig av vad ni alltid hittar i mitt kök – uppdelat i skafferi (basvaror för bakning + matlagning),  kyl och frys (basvaror för matlagning) och tips på bra köksverktyg för hälsosam matlagning/bakning. Med start idag!

Nedanför har jag listat de saker som mitt skafferi alltid innehåller samt om jag föredrar ett visst märke. Längst ner finner ni en lista på inköpsställen. Jag har två tips på tillvägagångssätt beroende på vad som passar just dig bäst – tips ett (det ekonomiska) är att bygga upp ditt skafferi successivt med en sak i taget. Eller tips två: raka motsatsen – att sanera bort allt skräp direkt och ersätta med nya, bra och rena råvaror direkt (personligen motiverar det senare mig mest -utgå från din personlighetstyp så blir det bäst)! Lycka till!

Baktillbehör:
Fiberhusk (till bröd och bakning, är egentligen malda physsiliumfrön  och binder samman degen -ett måste i det glutenfria köket)
Bakpulver
Bikarbonat
Vaniljpulver (ej vaniljsocker utan vanilpulver – Urtekram)
Raw kakao (man kan självklart ha vanlig kakao men den råa har så mycket mer näringsämnen kvar då den inte hettas upp lika hårt – Rawfoodshop.se)
Kokosflingor


Mjöler & gryner:
Mandelmjöl (Bioterra’s)
Kokosmjöl (Rene Voltaire eller Aman Prana)
Durramjöl (deCarla)
Teffmjöl (deCarla eller Biofoods)
Bovetemjöl (Saltå kvarn)
Rismjöl (Biofood)
Majsmjöl (Biofood)
Glutenfria havregryn (Sempers ekologiska 1 kilos påse -köpt på Willys/Ica)

Sötning:
Dadlar
(min mest använda sötning ihop med honung)
Honung
 (för veganskt så välj agave/lönnsirap)
Kokossocker (en lite lyxigare sötning som jag använder mer sällan)

Nötter & frön:
Cashewnötter
Mandel
Sesamfrön
Pumpakärnor
Solroskärnor
Linfrön
Chiafrön

Superfoods:
Gojibär
Lingonpulver
Gröna pulver (vetegräs, matcha, chlorella, spirulina -ofta från Rene Voltaire)

Övrigt:
Kallpressad kokosolja (kallpressad = den som doftar kokos och innehåller flest näringsämnen – René Voltaire)
Kokosmjölk/kokosgrädde (jag köper Garants tetrapack, ej ekologisk men bästa innehållet, konsistens och förpackning)
Mörk choklad (jag har Vivanis 92% choklad utan socker/mjölk)
Krossade + passerade tomater
Kikärtor
Kallpressad olivolja
Kallpressad rapsolja
Vitvinsvinäger (det ihop med olivolja + örtsalt hottar upp vilken sallad som helst)
Röda linser (toppen som bas i vegetariska grytor och soppor)
Quinoa
(istället för ris/pasta)
Hirs
(istället för ris/pasta)

Kryddor:
Buljonger (min all around favorit är Eko Lantbuljong från Biofood eller René Voltaires som jag köper i stor burk)
Äkta kanel (s.k. Ceylonkanel)
Kardemumma
Oregano
Timjan
Spiskummin
Curry
Himalayasalt
Havssalt i flingform

Inköpsställen:
Bodystore
Apotea
Rawfoodshop

Föregående

BJÖRNVIKEN – EN GENUIN HOTELLPÄRLA VID BRÅVIKEN

Nästa

RAW VANILJ- & JORDNÖTSFUDGE

2 Kommentarer

  1. Matilda Amneklev

    Jag har en undran, äter du Spirulina och vetegräs och sånt när du är gravid? Har hört lite olika om man borde göra det eller inte 🙂

    • organicbymommy

      Hej Matilda, jag äter dem då jag tror på dess hälsoegenskaper vid graviditet. 🙂

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén