Under tre veckor presenterar jag ett inläggstema vid namn ”Detta hittar du alltid i mitt kök”, där jag listar mer konkret vad jag använder för basvaror och köksredskap i min matlagning. Målet är att inspirera till hur man kan tänka för att bryta dåliga vanor till att lära sig hur man börjar laga en mer hälsosam och ren mat. Förra veckan listade jag innehållet i vad som alltid finns i mitt skafferi (ni hittar det här), denna vecka välkomnar jag er in i min kyl och frys. Nästa vecka ska ni få en inblick i vilka köksredskap jag föredrar.

Jag äter en helt gluten- och vitt sockerfri kost och i dagsläget definieras den bäst av en mix mellan LCHF, PALEO, vegetariskt, veganskt och lowcarb. Jag jagar näringsämnen istället för kalorier och försöker laga så ”Clean” som möjligt, dvs ren mat från grunden, men använder med en viss del mejeriprodukter. Nedanför har jag listat mina basvaror som alltid finns i kyl och frys. Hoppas det ska inspirera!

Kyl

Frukt & grönt:
Sallad
(oftast maché, kruksallat, ruccola eller salladmix)
Babyspenat (till smoothies, sallader, pajer eller att slänga i maten lite varstans)
Avokado (minst 5 stycken)
banan
morötter
sötpotatis
ingefära
rödlök
gullök
vitlök
zucchini (perfekt att göra ”spagetti” av som snabb vardagsmat)
citron
tomater
färska kryddor: oftast basilika men ibland även koriander och timjan

höst/vinter: rödbeta, vitkål, grönkål och ofta pumpa

Fågel & mejerier:
Kyckling (även om mestadels av allt kött finns i vår frys)
Ägg (alltid flera paket, underbar råvara)
Smör
Havremjölk
Ost (oftast gouda men som används mer sparsamt än ostarna under)
Halloumi (räddar oss ofta som ”hamburgare” mellan två salladsblad, avokado och andra goda grönsaker/röror)
mozzarella
parmesan
fetaost

Övrigt:
tahini (ett måste för alla hummus-lovers!)
jordnötssmör
chiasylt (egengjord)
äppelcidervinäger (har ni testat mina fluffiga frallor än? Recept hittar ni här!)

Frys

Grönt & bär:
broccoli
 (perfekt att göra mos av med en klick smör)
blomkål (perfekt att göra mos/pizzabotten av – mums!)
ärtor
spenat (toppen till smoothies eller soppa)
Frusen banan (hej älskade raw glass gjord på en minut!)
hallon
blåbär

Fågel, fisk & skaldjur:
Kyckling
(hel, filéer och färs – ALLTID svensk och majoriteten ekologisk, jag bunkrar vid extrapris på eko och fryser!)

makrill
torsk
räkor
musslor