Ännu en skön och kravlös helg har flugit förbi. Vi har städat, handlat, lekt, myst, lagat mat ihop med musiken spelandes i bakgrunden och vilat. Inatt sov Jonathan hos sin mormor och kom hem nöjd på eftermiddagen. Själv yogade jag imorse för första gången sedan förlossningen och åh. vilken känsla! Min kropp kändes stel och spänd efter allt bärande på barn och o-ergonomiska amningspositioner under nattimmarna. Men vilken känsla att få sträcka ut, vrida om och stärka musklerna ihop med djupa andetag. Jag längtar så till mina yogaklasser som jag startar igång igen efter jul, men njuter tills dess av att få egentid på yogamattan. Till att få växa i min egen praktik och hitta ny inspiration som lärare. Jag passade under veckan på att köpa klippkort på Vinyasayoga i en närliggande studio (hittade en klass vid 10:30-snåret på söndagsmornar = perfekt för en småbarnsmamma som just nu behövs hemma på kvällarna).

Under helgen slängde jag dessutom ihop en Buddha Bowl (ett modernare namn på en grön sallad där man har en ingrediens tillagad och resten raw). Mitt stora höstmål inom kost är att maxa intaget grönsaker och jag försöker smyga in dem lite varstans under dagen. Samt äta sallad som huvudmål en gång varannan dag (målet är en gång varje dag), för titta på bilden -kroppen mår ju bra enbart vid blotta åsynen av det färgglada tallriksinnehållet! Och för att inspirera er med lite grön kärlek så ska ni få receptet på denna sallad. Jag körde utan dressing då mangon är så saftig. Tofun har jag insett inte är min cup of tea, om du känner igen dig i det och istället äter mejerier så byt ut den mot fetaost. Jag har inte angivit mått utan rekommenderar att du väljer den mängd som passar dig. Ha en fin kväll!

BUDDHA BOWL

Sallad
olivolja + örtsalt
Sötpotatis (tillaga i ugn vid bitar eller koka lätt vid spiraler)
Gurka (riv gärna med spirulizer)
tomater
mogen mango
sojabönor
babyspenat
avokado
tofu/fetaost
sesamfrön
Ta fram en portionsskål. Lägg en bädd av sallad.Ringla olivolja över och sprinkla lite örtsalt på. Skär tomater, mango, avokado, tofu/fetaost samt riv gurka med spirulizer och tillaga sötpotatisen. Lägg samtliga ingredienser uppe på salladen och toppa med sesamfrön. Voila!