Organic By Mommy

Happy food instead of crappy food

8 VECKOR PALEO

De senaste fyra åren har mina kostvanor blivit en hög prioritet, jag har gått från att slänga i mig något snabbt, enkelt och billigt till att faktiskt uppskatta och bry mig om mat lagad från grunden, hur riktig näring smakar och hur viktigt det är med råvaror av hög kvalitet. Inkörsporten var LCHF för fem år sedan, som sedan började svänga av i riktning mot PALEO och ett brett spektrum av perioder inriktade på mejerifritt, veganskt, vegetariskt och ibland med högre tolerans mot sädesslag, mjölk, baljväxter och frukter. Jag har helt enkelt testat mig fram med min kost, vilket är något jag uppmanar alla att våga göra. Att skippa löpsedlarnas löften om vad som är den enda rätta kosten för alla och istället börja använda sin egen kropp och bondförnuft som navigator till vad som är den rätta kosten för just dig.

Sedan jag började prioritera min hälsa har den mat jag ätit genomsyrats av engelskans wholefood, det vill säga motsatsen till processad, halv- eller helfabrikat. Rena råvaror där 99% av det vi köper är ekologiskt och allt mer har jag styrt mot vår ursprungliga kost, PALEO. Av den enkla anledningen att den känns så rätt i min kropp! Och då jag den senaste tiden har haft en sviktande energi och föll dit rejält för mitt sockerberoende när vågen av stress slog till innan jul så lägger jag just nu total fokus på min hälsa. En stor del av det handlar såklart om min kost, och då jag nu har starka mål att 1. läka energimässigt och låta kroppen hitta balans och 2. bli kvitt mitt sockerberoende så kommer jag köra 100% paleo under nästkommande 8 veckor. Det vill säga en mat baserad på mycket grönsaker, hälsosamt fett från kokosolja och eko-smör, ägg, fisk, skaldjur, fågel, bär, nötter och en liten mängd frukt. Jag skippar alla sädesslag (jag äter ju redan glutenfritt men väljer nu även bort havre, teff, durra och gänget), bovete, mejerier, baljväxter (bönor, linser mm), ris och även naturliga sötningskällor som honung/agave. Målet är att maxa min energi, bli av med sockerberoendet (eller bli av och bli av med, det är ett beroende som andra beroenden, men att bli ”nykter” och slippa sug). Givetvis kommer det vara en heeeeeel del grönsaker och mycket veganska inslag, samt att recept som fortfarande är sötade med honung/agave/lönnsirap kommer halka upp här även om de inte kommer ingå i min kost just nu. För att kunna följa och se resultatet av vad som sker med kroppen av 8 veckors ren kost så dokumenterar jag väl (både här men också anteckningar/foton som jag planerar att släppa i slutet då allt ska ”sammanställas”) samt en mätning av Omega 3/Omega 6-kvoten i mitt blod. Frågeställningen jag ställer är helt enkelt: hur förändras kroppen märkbart på 8 veckor av ren paleo-kost? Det ska bli så himla spännande att följa!

För att boosta ytterligare har jag maxat med hälsokost som min kropp är i extra behov av just nu. Som vanligt på den listan (fast nu i högre dos) finns Omega 3-olja, d-vitamin, vitaminer/mineralmix, probiotika och magnesium. Ni hittar mina hälsokost listade här med egenskaper och vart jag köper dem. Nu har jag även lagt till jodtillskott (som jag anser att alla borde ta med tanke på jodbristen i vår mat..). Jag köper alla mina kosttilskott här (annonslänk).

Uppdatering paleovecka 1: Efter 4,5 dag av paleo-kost är mitt sötsug som bortblåst!

 

Bildresultat för paleo

Föregående

SAMLAR KRAFT

Nästa

PIZZA PÅ DURRA & TEFF – (OM DACARLA: EN NY GLUTENFRI PÄRLA PÅ HÄLSOHIMLEN + RABATTKOD PÅ HELA MÄRKET)

9 Kommentarer

  1. Siv Edvardsson

    WOW, kanon, jag hänger på här!

    • organicbymommy

      Underbart, heja dig! Och angående blötläggning så är jag dålig på det MEN har som ambition att göra det till rutin och ja, då gör jag det innan jag använder frön/nötter som ingredienser. 😊

  2. Emelie A

    Åh så inspirerande! Paleo har liksom varit min grundpelare sen några år med mer eller mindre utsvävningar åt olika håll. Vet ju hur toppenbra jag mår ju mer strikt paleo jag äter. Så nu blev jag verkligen motiverad att liksom du följa paleo! Älskar liksom hela det synsättet! Lite nyfiken dock vad du menar med ”högre dos” av kosttillskotten. Hur mycket av varje tar du då? Allt gott! ❤️

    • organicbymommy

      Ja vad härligt! 👌 Jag har dubblat mina doser nu ett par veckor framöver för att boosta kroppen från sin trötthet, jag återkommer med exakta mått då jag inte har det i huvudet. 😘

  3. Ser fram emot att följa ditt experimenterande. kom själv i kontakt med PALEO för några år sedan, och nya insikter om den egna kroppen har gjort underverk för min hälsa. Fysiskt såväl som psykiskt.

    Har genom åren lagt till och tagit bort. Pausat och minskat. Lyssnat på kroppen och analyserat. Ibland mer och ibland mindre. Har aldrig testat en riktigt strikt PALEO, men tanken är att göra det någon gång i framtiden. Ligger i dagsläget nästan på nollan vad gäller mejeriprodukter och sötningsmedel (vilket tidigare var standardkost). Väldigt lågt på gluten, men äter andra sädesslag. Baljväxterna har kommit och gott. Och mitt sockerintag har minskat rejält på det stora hela. För att nämna något.

    Tycker att du har en vettigt, intressant och genomtänkt resonemang. Gör din grej!

    • organicbymommy

      Tack snälla, det låter som att även du är inne på en riktigt spännande resa! Heja!

  4. Siv Edvardsson

    Hej, jag har diagnosen Ulcerös Colit, en autoimmun sjukdom, och jag undrar; jag äter mycket fröknäcke eftersom jag inte vill äta gluten, ska jag blötlägga och torka alla fröer, solros, pumpa, lin- och sesamfrön innan jag använder dem till att göra fröknäcke?
    Siv

  5. P

    Har också gått i tankarna om att ha en period med Whole30/Paleo så ska bli kul att följa dina erfarenheter!

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén