Vi är hemma! Barnen sov sig igenom flyget (heja nattflyg!) och det kändes mer än okej att faktiskt komma hem när vi såg tussilago vid vägkanterna och vårsolen stråla på himlen. Och framförallt att mötas av Simons famn, det bästa med att åka bort är definitivt känslan av att komma hem. Speciellt när vi reser halva familjen. Vi bjöds på mat hos mormor och morfar (alltid så lyxigt att få mat serverad efter en semester) och därefter räknade jag med att ha två barn med dygnsrytmen helt upp- och nervänd ett bra tag framöver. Dvs möjligtvis somna vid 02-inatt och vakna runt 13-snåret idag. Snacka förvåning när jag istället lyckades söva båda vid 22 och de båda vaknade vid 10.30… Idag har vi landat hemma, jag har annars en tendens av att vilja klämma in en massa effektiva sysslor så som att fylla kylskåpet med storhandling och städa igenom huset, men icke sa nicke. Jag behöver träna upp min återhämtningsmuskel och vi tog därför en siesta-dag i form av ett stort kryss i kalendern, förutom ett telefonmöte när Vivianna sov middag och Jonathan såg barnprogram. Istället lät jag altandörren stå öppen hela dagen, Jonathan sprang ut och in till och mellan studsmatta, sandlåda och till en spikplanka med sin snickarlåda i högsta hugg.

Hela kroppen är full av vårkänslor och jag tänker att våren nog är min favoritårstid ändå, åtminstone delad förstaplats! Att se naturen komma till liv smittar av sig på min kropp och dess energier liksom sammanstrålar. Jag får så mycket lust, inspiration och längtan efter att själv ”blomma”. Dvs prioritera att ge min kropp näring för att själv sprudla så som allt grönt gör i naturen. Då kommer alltid suget efter att springa, och denna vår är jag äntligen i springvänligt tillstånd, med andra ord inte gravid, vilket jag planerar att börja göra inom den närmsta veckan. Vad jag också gör årligen är att vårstäda – fysiskt i vårt hus men också mentalt. Det ger en sådan kick av härligt uppfriskande inspiration och inre fräschhet. Så idag ska ni få receptet på just denna sköna vårstädning, den kommer i två delar och görs bäst i samband med varandra. Jag tror nämligen stenhårt på effektiven av att vårstäda (dvs göra en överblick över sin tillvaro och därefter rensa ut det gamla som man inte behöver för att sedan göra plats för det man mår bra av).

VÅRSTÄDNING DEL 1 – DET YTTRE

Meningen med den yttre vårstädningen är att städa och rensa upp sitt hem, för att göra sig av med sådant som bara tar energi och skapa plats! Ett rent yttre banar väg för ett rent inre, och bjuder in till ny inspiration, lugn och en balans som är lättare att bibehålla. Gör den gärna i anslutning till din inre vårstädning.

  1. Vik 1-2 dagar (exempelvis en helg) till att städa ur ditt hem.
  2. Sortera varje rum , spara det som får dig att må bra och lägg ner allt som du inte längre behöver i kartonger för att ge bort (tänk Myrorna/Erikshjälpen och gänget), sälja (tradera /stå på loppis och använd pengarna till en upplevelse som ökar ditt välmående) eller källsortera/återvinn resten.
  3. Städa ordentligt: vi pratar damma, vädra, dammsuga, tvätta textilier/kläder/golv/fönster och skrubba på djupet – och skapa en ordning i de saker du valt att spara såklart!
  4. Ta in blommor (jag älskar att plocka in ett gäng kvistar från körsbärs- eller äppelträdet) och sätt på bordet.

VÅRSTÄDNING DEL 2 – DET INRE

Den inre vårstädningen blir nästan som en strukturerad cermoni som ger dig inblick i hur ditt liv ser ut just nu, i vilken riktning det går, vad du vill förbättra och vad du behöver förändra. En slags avstämning med dig själv helt enkelt, något som kan bli livsomvälvande!

  1. Avsätt 1-2 timmar (helst i anslutning till din yttre vårstädning, exempelvis när du har städat klart), ta fram en anteckningsbok och penna och dra dig undan till en lugn plats.
  2. Sätt sex rubriker, en på varannan sida: hälsa (inre och yttre), familj/kärlek, personligt, jobb, ekonomi och relationer
  3. Börja med en lägeskoll där du under respektive punk beskriver hur du upplever den tårtbiten i ditt liv just nu. Reflektera hej vilt vad som är bra eller dåligt och om det överensstämmer med hur du vill ha det.
  4. Under varje nulägesreflektion skriver du nu mål: och listar hur du drömmer om att respektive tårtbit ska se ut i ditt liv. Vad är dina personliga mål, familjemål, ekonomiska mål, karriärsmål, relationsmål och hälsomål?
  5. Slutligen avslutar du med att under respektive rubrik reflektera över vad du behöver förändra och förbättra så att glappet mellan nuläget och målet ska minska. Om du exempelvis under rubriken hälsa har skrivit ”låg kondition och känner mig svag” som nuläge och ”bli snabbare och starkare i kroppen” som målsättning kan du reflektera över vad du behöver göra för att leva upp till ditt mål, exempelvis ”börja springa”.

Voilá och du har en viktig lägesbild, målsättning och handlingsplan som hjälper dig att städa ut det gamla och göra plats för det som främjar, stöttar och gör dig glad!

Lycka till! ♥